Generelle regler for mesterskaber 2020
1.1
Gyldighed
Nærværende mesterskabsregler er gældende for alle
mesterskaber godkendt af DASU inden for rally.
Såfremt et mesterskab
har andre enkeltregler end nævnt under disse
generelle regler, skal disse være nævnt under det
enkelte mesterskab.
1.2 Konkurrencer
Tællende
konkurrencer til mesterskaberne udvælges af
rallyudvalget i henhold til reglement 1 og adm. cir.
I8.
1.3 Annullering
Rallyudvalget kan annullere en udvalgt konkurrence,
såfremt arrangøren har overtrådt DASU’s
rallyreglementer og/eller disse mesterskabsregler,
eller indtrufne hændelser medfører, at
løbet/resultatet ikke kan betragtes som sportsligt
korrekt. Annullering kan ske for hele løbet eller
for enkelte mesterskabsklasser.
Annulleres en
konkurrence som mesterskabskonkurrence, skal den
arrangerende klub meddele deltagerne dette
skriftligt senest 8 dage efter, at klubben har fået
besked herom.
2.1 Mesterskabspoint i de udvalgte
konkurrencer
Ved de
udvalgte konkurrencer gives mesterskabspoint, der
alene tæller til afgørelse af mesterskaberne.
Tildeling af DM-points
foretages på grundlag af dommerrapport og
resultatlister af rallyudvalget, som i tilfælde,
hvor ganske særlige forhold taler herfor, kan
undlade at tildele DM-point i en eller flere
mesterskabsklasser i et arrangement.
Der gives point i de
udskrevne mesterskaber i henhold til punkt 2.2.
Undtaget herfra er DIF Danmarksmesterskab ”Dansk
Super Rally”.
Såfremt to eller flere
mandskaber opnår samme placering i en konkurrence,
tildeles de hver de for placeringen gældende point.
Den næstfølgende tildeles de for den aktuelle
placering gældende point.
2.2 Mesterskabspoint
2.2.2
Mesterskabspoint Danmarksmesterskab rally
Placering |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10. |
Point |
25 |
18 |
15 |
12 |
10 |
8 |
6 |
4 |
2 |
1 |
2.3 Tildeling af point
Mesterskabspoint kan kun tildeles den anmeldte 1.
kører, som også er den kører, der hovedsagelig er
fører af bilen på hastighedsprøverne i de enkelte
mesterskabsløb, og ved endagslicens kan der kun
optjenes point ved medlemskab af en DASU-klub.
3.1 Tællende løb
Alle løb
i det enkelte mesterskab er tællende til det
pågældende mesterskab.
3.2 Årets mestre
På
grundlag af de opnåede resultater udpeger
rallyudvalget snarest muligt efter sidste
mesterskabsafdeling årets mestre.
Som mester kåres den
1. kører, der opnår flest point og den 2. kører, der
sammen med den pågældende 1. kører har opnået flest
point. I tilfælde af pointlighed mellem flere 2.
kørere anvendes punkt 3.3's tre første punkter. Ved
fortsat pointlighed overlades det til 1. køreren at
afgøre med hvilken 2. kører, placeringen i
mesterskabet sker.
3.3 Pointlighed
Såfremt
to eller flere mandskaber har opnået samme antal
point i de tællende konkurrencer, er det mandskab
bedst, som først opfylder nedenstående krav i den
nævnte rækkefølge:
• Flest førstepladser
i de tællende konkurrencer
• Flest andenpladser i de tællende konkurrencer
• Flest tredjepladser i de tællende konkurrencer
• Bedste samlede resultat (i minutter og sekunder) i
de tællende konkurrencer, de pågældende mandskaber
sammen har gennemført
• Den bedste placering i den sidste af de udvalgte
konkurrencer, de pågældende mandskaber sammen har
gennemført
• Flest opnåede point i
sidste afdeling, næstsidste afd., o.s.v.
4.
Præmieuddeling ved de enkelte løb
Det er
tilladt at foretage præmieuddeling ud fra et
foreløbigt resultat, inden endelig resultatliste
foreligger. Arrangøren er dog forpligtet til at
foranledige evt. "ombytning" af præmier, i de(t)
tilfælde at disse måtte være uddelt fejlagtigt på
grund af forskel mellem foreløbig og endelig
resultatliste.
Støjgrænser før
løbet:
Alle klasser 103 dB.
Ved
støjmålingen i forbindelse med teknisk
kontroleftersyn skal støjgrænsen
overholdes. Der gives 2 omstillingsmuligheder. Kan
støjgrænsen stadig ikke
overholdes, indberettes til juryen, at bilen ikke
overholder støjgrænsen.
Støjgrænser
under løbet:
Ved støjmåling under og efter
konkurrencen gives ingen omstillingsmuligheder.
Er støjen over 103
dB straffes som følger:
Straffrit hvis det
skyldes tydelig teknisk defekt på
udstødningssystemet, som kan konstateres direkte
uden adskillelse, og som er opstået efter seneste
serviceophold, ellers 60 sekunders tidsstraf.
Beslutning om evt. straf tages af juryen efter
indstilling fra løbsleder.
I begge tilfælde skal
fejlen udbedres ved næste serviceophold.
Hvis
udbedring ikke er sket, når bilen forlader
servicepladsen, medfører det udelukkelse.
Hvis en protest
nødvendiggør adskillelse og samling af forskellige
dele af bilen, skal den protesterende betale et
depositum.
Drejer protesten sig
om en tydelig defineret del af bilen (motor,
transmission, styring, bremsesystem, elektrisk
system, chassis osv.) betales et depositum på DKK
4.500,-
Drejer protesten sig
om hele bilen erlægges et depositum på DKK 45.000,-
Omkostningerne
fordeles iht. DASU’s administrative cirkulære
I4.
1.1 DIF
Danmarksmesterskab og Danmarksmesterskaber
1.1.1 DIF
Danmarksmesterskab ”Dansk Super Rally” – åbent for
klasserne 1-6, 9 og 11-16.
1.1.2
Danmarksmesterskab klasse 1 – åbent for klasse 1.
1.1.3
Danmarksmesterskab klasse 2 – åbent for klasse 2.
1.1.4
Danmarksmesterskab klasse 3 – åbent for klasse 3.
1.1.5
Danmarksmesterskab klasse 4 – åbent for klasse 4.
1.1.6
Danmarksmesterskab klasse 5 – åbent for klasse 5.
1.1.7
Danmarksmesterskab klasse 6 – åbent for klasse 6.
1.1.8
Danmarksmesterskab klasse 9 – åbent for klasse 9.
1.1.9
Danmarksmesterskab historisk rally – åbent for
klasse 11
1.1.10
Danmarksmesterskab historisk rally – åbent for
klasse 12
1.1.11
Danmarksmesterskab historisk rally – åbent for
klasse 13
1.1.12 Danmarksmesterskab historisk rally – åbent
for klasse 14
1.1.13
Danmarksmesterskab KRB – åbent for klasse 15
1.1.14 Danmarksmesterskab KRB – åbent for klasse 16
1.2 R2 Super Rally
Cup – åbent for grupperne R2 og R2 National
KLASSE |
Biler fra nedenstående grupper og
ccm-klasser |
DIF-DM |
Danmarksmesterskab |
1 |
Gruppe E og N, 0-1600 ccm, R1
samt Volvo Original iflg. VOC-reglement. |
Dansk Super Rally |
Danmarksmesterskab klasse 1 |
2 |
Gruppe E og N over 1600 ccm (ej N4) |
Dansk Super Rally |
Danmarksmesterskab klasse 2 |
3 |
Gruppe A, KRB
Super, DK, kit- og maxivarianter,
0-1600 ccm |
Dansk Super Rally |
Danmarksmesterskab klasse 3 |
4 |
Gruppe A, KRB
Super, DK, kit- og maxivarianter, S1600,
R2, R2 National, 0 – 1600 ccm |
Dansk Super Rally |
Danmarksmesterskab klasse 4 |
5 |
Gruppe A, KRB
Super, DK, kit- og maxivarianter,
R3, over 1600 ccm, N4 2WD |
Dansk Super Rally |
Danmarksmesterskab klasse 5 |
6 |
Super 2000, N4 4WD, A 4WD
(ej WRC), R4,
R5,
R-GT int., R-GT
Nat., 4WD Nat. |
Dansk Super Rally |
Danmarksmesterskab klasse 6 |
9 |
Klassisk Rally Bil –
KRB
Alle ccm
R5,Proto 4wd
|
Dansk Super Rally |
Danmarksmesterskab klasse 9 |
10 |
Åben for WRC og øvrige biler med gyldig
homologeringsattest for rally |
Intet mesterskab |
Intet mesterskab |
11 |
Historisk Rally Bil – 0-1300
ccm |
Dansk Super Rally |
Danmarksmesterskab klasse 11 |
12 |
Historisk Rally Bil – 1301-1600
ccm |
Dansk Super Rally |
Danmarksmesterskab klasse 12 |
13 |
Historisk Rally Bil – 1601-2000 ccm |
Dansk Super Rally |
Danmarksmesterskab klasse 13 |
14 |
Historisk Rally Bil – over 2000 ccm |
Dansk Super Rally |
Danmarksmesterskab klasse 14 |
15 |
KRB Før 1/1-1986 |
Dansk Super Rally |
Danmarksmesterskab
klasse 15 |
16 |
KRB efter 1/1-1986* |
Dansk Super Rally |
Danmarksmesterskab
klasse 16 |
*
KRB efter 1/1-1986. Biler hvor man har monteret en
eller flere af de ting der er beskrevet i reglement
294.9 skal køre i denne klasse hvis bilens
produktions periode overskrider 1/1-1986.
2. Reklameplads
DASU
forbeholder sig ret til at anvende et areal
udvendigt på frontklappen på
deltagernes biler til reklameplads. Arealet er 15x60
cm målt i en afstand på maksimalt 50 cm fra forkant
af frontklappen. Arealet er reserveret i 2019 og vil
blive annonceret i tillægsreglerne.
3. Medaljer
DASU
uddeler medaljer til nr. 1, 2 og 3, jf. ovennævnte
pkt. 1.1 og 1.2.
4. Udenlandske deltagere
Bestemmelserne i rallysportens cirkulære kapitel 12
er gældende for udenlandske deltagere.
5. Klasser
I
forbindelse med rally skal mindst følgende
klasser åbnes: Jvf. ovenstående skema i punkt
1.
Klasser kan sammenlægges, hvis mindre end 5
deltagere. Der startes nedefra (laveste klassenr.)
og fyldes op indtil minimum 5 deltagere i en klasse.
6. Afvikling
Afviklingen følger relevante punkter i reglement 1,
2, de relevante rallyreglementer og reglement 9 samt
disse mesterskabsregler. Hvis de foranstående
bestemmelser ikke er udtømmende, anvendes
International Sporting Code (engelsk udgave).
7. Rally 2
Rally 2
kan benyttes i løb, hvor der køres hastighedsprøver
over 2 dage. Nærmere bestemmelser skal fremgå af løbets
tillægsregler.
8. Power stage
Der skal
afvikles power stage i de enkelte arrangementer.
Udvælgelse af et løbs power stage fremgår af løbets
tillægsregler.
For at score point
skal deltageren have opnået en placering på den
endelige resultatliste. Resultatet for Power Stage
skal beregnes som den forbrugte tid plus eventuelle
straffe opnået på denne prøve inklusive straf for
tyvstart.
Der tildeles 5 – 4 – 3
– 2 – 1 mesterskabspoint til nr. 1 til nr. 5 på
prøven.
Afvikles power stage
ikke, er det den senest afviklede prøve inden power
stage, der danner grundlag for tildelingen af
pointene.
9. Identifikation
Arrangøren
forsyner hver deltager med minimum 2 startnumre plus
evt. rallyplade. Startnumrene skal være synlige på
begge fordøre under hele arrangementet. Rallypladen
skal være synlig under hele arrangementet.
Startnumre, rallyplade
og reklamer skal være påsat bilen ved fremstilling
til teknisk kontrol.
En
’tro og love’-erklæring vedr. skade på
tredjemands person og/eller ejendom skal udfyldes og
underskrives ved løbets afslutning.
Vognbogen inddrages ved teknisk kontrol og opbevares
i løbssekretariatet. Vognbogen udleveres igen ved
aflevering af underskrevet ’tro og love’-erklæring.
For udgåede deltagere gælder dog, at køretøjet skal
besigtiges af teknisk kontrol, inden udlevering kan
finde sted.
10. Arrangørens reklamer
Reklamepladsen på
startnumrene såvel som på rallypladerne er
reserveret arrangørens reklamer. Disse reklamer er
obligatoriske og kan ikke nægtes af deltagerne.
Reklamer
vil senest blive specificeret i en bulletin som
offentliggøres inden udløbet af anmeldelsesfristen.
DIF
Danmarksmesterskab ”Dansk Super Rally”
1. Point
Der
gives point for de generelle placeringer i løbene
samt for placeringen i klasserne 1-6, 9 og 11-16.
Pointsystem generelt:
30 - 29 - 28 - 27 - 26 osv. ned til 1.
Pointsystem i klasserne: 25 – 18 – 15 – 12 – 10 – 8
– 6 – 4 – 2 - 1
R2 Super Rally Cup
1. Mesterskaber
Der
udskrives et mesterskab for biler med R2- og R2
National-homologering.
2. Reklameplads
DASU
forbeholder sig ret til at anvende et areal
udvendigt på frontklappen på
deltagernes biler til reklameplads. Arealet er 15x60
cm målt i en afstand på maksimalt 50 cm fra forkant
af frontklappen. Arealet er reserveret i 2019 og vil
blive annonceret i tillægsreglerne.
3. Medaljer
DASU
uddeler præmier til nr. 1, 2 og 3.
4. Udenlandske deltagere
Bestemmelserne i rallysportens cirkulære, kapitel 12
er gældende for udenlandske deltagere.
5. Afvikling
Afviklingen følger relevante punkter i reglement 1,
2, de relevante rallyreglementer og reglement 9 samt
disse mesterskabsregler. Hvis de foranstående
bestemmelser ikke er udtømmende, anvendes
International Sporting Code (engelsk udgave).
6. Rally 2
Rally 2 kan benyttes i løb,
hvor der køres hastighedsprøver over 2 dage. Nærmere
bestemmelser skal fremgå af løbets
tillægsregler.
7. Power
stage
Der skal
afvikles power stage i de enkelte arrangementer.
Udvælgelse af et løbs power stage fremgår af løbets
tillægsregler.
For at score point
skal deltageren have opnået en placering på den
endelige resultatliste. Resultatet for power stage
skal beregnes som den forbrugte tid plus eventuelle
straffe opnået på denne prøve inklusive straf for
tyvstart.
Der
tildeles 5 – 4 – 3 – 2 – 1 mesterskabspoint til
henholdsvis nr. 1 til 5 på prøven.
Afvikles power stage
ikke, er det den senest afviklede prøve inden power
stage, der danner grundlag for tildelingen af
pointene.
1. Anmeldelse til mesterskab
Konkurrencen er åben for alle mandskaber med
rallybiler i gruppe 1, 2, 4, N, A og B, med HTP
eller dansk national historisk vognbog, til og med
periode J2 der opfylder disse
mesterskabsbestemmelser. Dog undtaget gruppe B biler
på FIA’s suspensionsliste (jf. FIA’s Appendix K pkt.
7.4.1). Udenlandske mandskaber kan deltage i løbene
til mesterskabet. Udenlandske mandskaber kan ikke få
point i mesterskabet.
2. Mesterskab
Der udskrives følgende
klasser:
Klasse 11: Gruppe 1, 2,
4, N, A og B 0-1300 ccm
Klasse 12: Gruppe 1, 2,
4, N, A og B 1301-1600 ccm
Klasse 13: Gruppe 1, 2,
4, N, A og B 1601-2000 ccm
Klasse
14: Gruppe 1, 2, 4, N, A og B 2001-
3. Afvikling
Afviklingen følger bestemmelserne i reglement 1,
reglement 2, FIA’s Appendix K, reglement 3 samt
disse mesterskabsregler.
Alle mandskaber skal
kunne fremvise godkendt historisk vognbog samt
homologeringsattest.
4. Særlige regler
DASU
forbeholder sig ret til at montere en streamer i
forruden til en evt. sponsor for det historiske
rallymesterskab.
5. Medaljer
DASU
uddeler medaljer til nr. 1, 2 og 3 i et
generalklassement.
6. Administration
Point:
Pointsystem i klasserne: 25 – 18 – 15 – 12 – 10 – 8
– 6 – 4 – 2 - 1
Ved pointlighed efter sidste afdeling beregnes
placering iht. pkt. 3.3 i disse
mesterskabsbestemmelser.
Arrangørerne er forpligtede
til at oprette ovennævnte klasser. Historiske
klasser må ikke sammenlægges med ikke-historiske.
Arrangørerne skal kun
udfærdige resultatliste efter de normale procedurer
i henhold til rallyreglementerne.