Retur til
Indbakken
Ib
Kragh: ”Da vi kom i mål, vendte dækket vrangen ud.”
IK
Motorsport blev i den grad udfordret, da kampen om årets
Dansk Super Rally i weekenden blev skudt i gang mellem
Bremen og Hannover. Ib Kragh og co-driver Bo Mølgaard
sluttede Rallye Sulingen som fjerdebedste danske hold og
blev treer i Rally2-klassen for de firhjulstrukne biler.
”Det var
et megasjovt løb, men det var også hårdt ved materiellet. En
stor del af løbet blev kørt i et militærområde, og det var
et ekstremt svært område at køre i. Alt kunne ske, for der
var huse og træstubbe, du kunne ramme,” fortæller Ib Kragh,
som blev udfordret i specielt løbets første del, der blev
kørt fredag aften.
”Vi
vidste, at der ville komme regn, men ikke hvornår. Bo og jeg
havde startnummer 16, og da vi skulle køre den anden
hastighedsprøve, havde de første hold nået at køre den i
tørvejr, mens regnen begyndte, da vi var i gang. Derefter
var vejene fuldstændigt våde.”
”Den
tredje hastighedsprøve foregik i militærområdet, og da vi
havde kørt to kilometer, skred bilen ud for mig. Jeg nåede
lige at få den fanget igen, men næsen kom ind i et buskads.
Så skulle jeg lige mærke efter, om alt var ok. Når jeg
bremsede, låste hjulene og bilen ville ikke dreje. Den er
punkteret, råbte jeg til Bo. Vi måtte køre de sidste 6-7
kilometer på et fladt højre fordæk, og da vi kom i mål,
vendte dækket vrangen ud. Heldigvis blev vi ikke fanget af
holdene bag os, for der var ikke plads til at overhale.”
Efter
mål på hastighedsprøven skulle der skiftes hjul, inden
teamet kunne køre til servicepladsen og nattepausen.
”På
transportetapen begyndte det at ruske helt vildt i rattet.
Det viste sig, at vi også havde ramt noget med venstre hjul,
så vi faktisk havde to sivepunkteringer,” siger Ib Kragh.
”Men vi var heldige, for der var mange hold, som var røget
af under hastighedsprøverne på militærområdet fredag
aften.”
Lørdagen
bød også på hastighedsprøver i militærområdet. Og
udfordringer.
”Vi
havde valgt en forkert opsætning fra start, som viste sig at
være alt for hård, men det fik vi rettet op på til anden
gennemkørsel, hvor vi over 16 kilometer var 35 sekunder
hurtigere. Om eftermiddagen lignede hastighedsprøverne mere
de danske, og selv om de måske virkede lidt kedelige under
notekørslen, var de teknisk også ganske svære,” konstaterer
Ib Kragh.
”Jeg
synes, at vi er kommet godt fra start. Bo og jeg skulle lige
finde rytmen på den første prøve, for den var en udfordring.
Bo kom virkelig på arbejde, men det var super god træning
for os begge,” siger Ib Kragh. ”Vi har en god bil og et god
team, der fungerer. Det er dejligt. Vi er klar til
Slagelse.”
Ib Kragh
IK Motorsport
Juelsgade 24
7130 Juelsminde
20 14 50 09
www.ikrally.dk

|